match-marry

بهترین راه های مهاجرت از افغانستان به کانادا 1401

در این مقاله می خواهیم بهترین راه های مهاجرت از افغانستان به کانادا را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

در حال حاضر با توجه به آغاز حکومت طالبان در کشور افغانستان، بسیار از ساکنان این کشور به مهاجرت به سایر کشورها از جمله مهاجرت از افغانستان به کانادا و ایران می‌اندیشند.  به دلیل هم مرز و همسایه بودن این کشور با کشور ایران، بسیاری از اتباع افغانستان به ایران مهاجرت می‌کنند.

متأسفانه مهاجران افغانستانی به دلیل نداشتن امکان کار، عدم برخورداری از امکان ادامه تحصیل، نداشتن هویت و غیره در کشور ایران تصمیم به مهاجرت به کشورهای توسعه یافته و پیشرفته خواهند گرفت. یکی از این کشورها کانادا می‌باشد.

 

کشور کانادا:

کشور کانادا که به دلیل همسایگی با قطب شمال به سرزمین بزرگ سفید شمالی مشهور است، کشوری در آمریکای شمالی است. این کشور، دومین کشور بزرگ دنیا است.

مساحت آن حدود 9948670 کیلومتر مربع است و حدود 38 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. زبانهای رسمی کشور کانادا، زبان فرانسوی و انگلیسی است و واحد پول ملی آن دلار می‌باشد.

پایتخت این کشور اتاوا است و از بزرگترین شهرهای آن می‌توان تورنتو و مونترال را نام برد. زندگی در کشور کانادا به 26 هزار سال قبل و عصر یخبندان بازمی‌گردد.

کشور کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای آمریکای شمالی است. این کشور جزء 10 قدرت اقتصادی برتر دنیا است و از نظر نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت، هوا و فضا، کشاورزی، خودروسازی، صنایع غذایی و مانند آن در جهان پیشگام می‌باشد.

کانادا یکی از کشورهای پیشرفته است که نرخ رشد جمعیت در آن بسیار کم می‌باشد. این موضوع سبب شده است که این کشور با کمبود نیروی کار مواجه باشد.

این موضوع سبب افزایش شانس مهاجرت از طریق کار و سرمایه‌گذاری شده است. کشور کانادا برای اینکه بتواند بخشی از کمبود نیروی کار خود را پوشش دهد، هر ساله مهاجران زیادی را از کشورهای مختلف می‌پذیرد.

 

روش‌های مختلف مهاجرت از افغانستان به کانادا:

روش‌های مختلفی برای مهاجرت به کشور کانادا وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت از طریق تولد فرزند و غیره را نام برد.

این کشور برای کمک به شهروندان افغانستانی، شرایط مهاجرت از افغانستان به کانادا را تسهیل کرده است.

 

اقدامات ویژه دولت کانادا برای مهاجران افغانستانی:

وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کشور کانادا اقدامات موثری را برای کمک به مردم افغانستان در راستای روی کار آمدن حکومت طالبان، آغاز کرده است.

 

داوطلب شدن برای اهدا:

افراد کانادایی می‌توانند برای اهدای زمان، لباس، لوازم خانه، پول و غیره از راه‌های زیر با نهاد مربوطه در ارتباط باشند:

  1. ارسال ایمیل به سازمان‌هایی که به افغانستانی‌ها کمک می‌کنند و به آنها اسکان می‌دهند.
  2. با سازمانهای ارائه دهنده کمک محلی به افرادی که به تازگی به کانادا مهاجرت کرده‌اند، تماس بگیرند.

شرایط مهاجرت از طریق ازدواج

اسکان مهاجران افغانستانی در کشور کانادا:

حمایت از افغانستانی‌ها برای مهاجرت از افغانستان به کانادا در این کشور به دو صورت حمایت دولتی و حمایت خصوصی انجام می‌شود.

در حمایت دولتی حکومت کانادا از طریق برنامه‌های ویژه اقدام به اسکان، حمایت مادی و معنوی مهاجران آسیب‌دیده افغانستان می‌کند.

در حمایت خصوصی گروه‌ها و سازمان‌های بشردوستانه کانادایی که از شهروندان این کشور تشکیل شده است، از طریق برنامه‌ای یکساله اقدام به حمایت مادی، عاطفی و غیره مهاجران افغانستانی می‌نمایند.

این حمایت‌ها شامل هزینه‌ی تهیه وسایل ضروری و اولیه زندگی، حمایت عاطفی، تهیه مواد خوراکی و مواردی از این قبیل است.

مهاجرت از افغانستان به کانادا

 

اسپانسرشدن برای افغانستانی‌ها در زمینه‌ی  مهاجرت از افغانستان به کانادا:

از سال ۱۹۷۸ در کشور کانادا قوانینی وضع شده است که از طریق آن شهروندان کانادایی می‌توانند به شیوه‌های مختلف اسپانسر مهاجران افغانستانی شوند. آنها از این طریق می‌توانند عزیزان خود را از افغانستان به کانادا بیاورند.

تعدادی از این روشها در زیر آورده شده است:

  1.  شما می توانید به عنوان یک شهروند کانادایی با سازمانهای دارای مجوز اسپانسرشیپ که دارای مجوز و قرارداد هستند، کار کنید. این سازمان‌ها برای بازگرداندن و اسکان مهاجران افغانستانی به کانادا مجوز دارند.
  2. یا اینکه گروه‌های ۵ نفره از شهروندان کانادایی یا افراد دارای اقامت دائم کانادا به صورت همراه و همفکر با یکدیگر برای کمک به مهاجرت شهروندان کشور افغانستان متحد هستند. این حمایت یکساله است.

 

 مسیر اسپانسرشیپ شدن خانواده:

دولت کانادا اعلام کرده است که افراد دارای اقامت  کانادا می‌توانند وابستگان خود را که ساکن کشور افغانستان هستند به کانادا بیاورند.

وابستگان فرد دارای اقامت کانادا شامل همسر و فرزندان مشترک، پدر و مادر، پدر بزرگ و مادر بزرگ،  فرزندان یتیم زیر ۱۸ سال وابسته می‌باشد. حکومت کشور کانادا برای این منظور به افراد دارای اقامت کمک خواهد کرد.

 

 برنامه‌های اسکان مهاجران افغانستانی در کانادا:

حکومت کانادا برای اسکان آسیب‌دیدگان افغانستان در کشور خود تدابیری اندیشیده است. اسکان دادن مهاجران افغانستانی در کانادا به شیوه‌های زیر خواهد بود:

  1. برنامه‌های ویژه برای افغانستانی‌هایی که به کشور کانادا کمک یا خدمت کرده‌اند.
  2. برنامه‌های ویژه برای خانواده افغانستانی‌هایی که به کشور کانادا خدمت کرده‌اند.
  3. اسکان ویژه برای افغانستانی‌هایی که از کشور افغانستان خارج شده‌اند و کشور ثالث ثابتی ندارند. این گروه شامل رهبران زن در افغانستان، ژورنالیست‌ها و کسانی که به خبرنگاران و ژورنالیست‌های کانادایی کمک کرده‌اند، افراد دارای گرایش‌های جنسی متفاوت، مدافعان حقوق بشر، خانواده بزرگ مترجمان و گویندگان اخبار که پیش از این در کشور کانادا اقامت گرفته و مستقر شده‌اند. علاوه بر این برنامه ویژه‌ای برای اسکان خانواده این گروه نیز ترتیب داده شده است.

 

 تمدید اقامت مهاجران افغانستانی:

علاوه بر آن حکومت کانادا اعلام کرده است مهاجران افغانستانی که دارای اقامت کانادا هستند نیز می‌توانند اقامت خود را به سادگی تمدید کرده و برای مهاجرت خانواده خود از افغانستان به کشور کانادا اقدام کنند.

 

چه افرادی از اتباع افغانستان واجد شرایط مهاجرت به کانادا هستند؟

شهروندان افغانستانی که دارای شرایط زیر باشند، یا یکی از اعضای خانواده آنها شرایط زیر را داشته باشد، برای مهاجرت از افغانستان به کانادا واجد شرایط هستند.

 این شرایط عبارت است از:

  • افراد محلی افغانستان که با نیروهای مسلح کشور کانادا کار یا همکاری می‌کردند.
  • افراد بومی افغانستان که در سفارت کانادا در آن کشور، کار کرده‌اند.
  • خانواده افرادی که با نیروهای مسلح همکاری داشته‌اند یا در سفارت کانادا مشغول به کار بوده‌اند.

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این موضوع است که اگر شما واجد شرایط  مهاجرت از افغانستان به کانادا باشید آیا می‌توانید خانواده خود را نیز با خود ببرید؟

آیا شخصی که از افغانستان به کانادا مهاجرت می‌کند می‌تواند تمام اعضای خانواده خود را بدون شرط سن با خود ببرد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با ما همراه باشید.

 شرایط مهاجرت از افغانستان به کانادا

 

 شرایط افراد همراه با فرد مهاجر از افغانستان به کانادا:

شخصی که دارای شرایط مهاجرت از افغانستان به کانادا باشد، می‌تواند برای اعضایی از خانواده‌ی خود که دارای شرایط زیر هستند نیز درخواست اقامت بدهد. این شرایط عبارت است از:

  • همسر
  • فرزندان مجرد که کمتر از 22 سال سن دارند
  • پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ
  • اعضایی از خانواده که از نظر مالی یا عاطفی به او وابسته هستند
  • فرزندان یتیم زیر 18 سال از وابستگان خود
  • نوه‌های زیر 22 سال و مجرد

راه های مهاجرت از افغانستان به کانادا

 

راحت ترین کشور ها برای مهاجرت از طریق ازدواج

 

 اولویت افراد برای مهاجرت از افغانستان به کانادا:

مهمترین سوالی که برای افرادی که قصد مهاجرت از افغانستان به کانادا را دارند ایجاد می‌شود، این است که چه کسانی برای مهاجرت از افغانستان به کانادا در اولویت هستند؟

آغاز حکومت طالبان در افغانستان سبب ایجاد نگرانی و اضطراب برای افرادی شد که خودشان در کانادا اقامت داشتند اما اعضای خانواده آنها در افغانستان زندگی می‌کردند.

این موضوع سبب شد که حکومت کانادا اعلام کند که برای مهاجرت از افغانستان به کانادا افرادی که یکی از اعضای خانواده‌شان در کانادا سکونت دارد در اولویت هستند.

به عبارت دیگر تدابیری اندیشیده شد تا شهروندان و افراد دارای اقامت و تابعیت کانادا بتوانند با صرف وقت و هزینه کمتر افراد خانواده خود را از افغانستان به کانادا ببرند.

اگرچه کشور کانادا مقصد بسیاری از افغانستانی‌ها برای مهاجرت است ‏اما با توجه به شرایط پیش آمده در افغانستان، افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها دارای اقامت یا تابعیت کانادا باشد راحت‌تر می‌توانند به این کشور مهاجرت کنند.

برای استفاده از این حمایت نیازی نیست که حتماً ساکن کشور افغانستان باشید. این حمایت شامل اتباع افغانستانی که به کشورهای دیگر رفته‌اند نیز می‌شود.

 

 هزاره‌ها و مهاجرت از افغانستان به کانادا:

یکی از اقوام موجود در افغانستان، هزاره‌ها هستند. هزاره‌ها به زبان فارسی دری صحبت میکنند و در هزارستان که در بخش مرکزی افغانستان قرار گرفته است، زندگی می‌کنند.

این قوم از افغانستانی‌ها بعد از تصرف افغانستان توسط طالبان احساس خطر کردند و به همین دلیل است که خواهان مهاجرت هستند.

در کشور کانادا نهادهای مختلفی برای حمایت و کمک‌رسانی به هزاره‌ها تشکیل شده است. برای پناهنده‌شدن هزاره‌ها در کانادا تنها کافیست که ثابت کنند احساس ناامنی آنها به این دلیل است که جان آنها در خطر است و دیگر نمی‌توانند در کشور افغانستان بمانند.

علاوه بر این، آنها باید مدارکی مبنی بر عدم امنیت و زندگی نابسامان خود نیز ارائه دهند. این مدارک وابسته به نوع اقامتی که مایل به اخذ آن هستند، متفاوت است.

نهادهای مشخصی در کانادا به امور مربوط به هزاره‌ها رسیدگی می‌کنند. از سوی دیگر سازمانهای دیگری نیز برای کمک‌رسانی به این افراد تشکیل شده است که نیاز آنها را برای شروع یک زندگی در کشور کانادا از نظر مالی و عاطفی برطرف می‌کند. هزاره‌ها بعد از مهاجرت می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم، تابعیت کانادا را نیز دریافت کنند.

هزاره ها و مهاجرت از افغانستان به کانادا

 

روش‌های هزاره‌ها برای مهاجرت از افغانستان به کانادا:

قومیت‌های مختلف برای مهاجرت از افغانستان به کانادا راه‌های مختلفی پیش رو دارند. تنها یکی از این راه‌ها پناهندگی است. به عبارت دیگر پناهندگی تنها راه مهاجرت از افغانستان به کانادا نیست.

افغانستانی‌ها می‌توانند یکی از روش‌های زیر را برای مهاجرت از افغانستان به کانادا انتخاب کنند. هر کدام از این روش‌های مهاجرت شرایط و مدارک خاصی نیاز دارد.

بنابراین افغانستانی‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط خود و مدارک مورد نیاز به انتخاب یکی از راههای زیر برای مهاجرت از افغانستان به کانادا اقدام نمایند.

  •  مهاجرت از طریق نامزدهای استانی
  •  مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  •  مهاجرت از طریق نیروی متخصص
  • مهاجرت از طریق رابطه خویشاوندی
  •  مهاجرت تحصیلی
  •  مهاجرت کاری

 

کانادا برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود هر ساله پذیرای شمار زیادی از مهاجران است. سالانه افراد زیادی از کشورهای مختلف مخصوصاً افغانستان از راه‌های مختلف اقدام به مهاجرت به این کشور می‌کنند.

امروزه با توجه به شرایط و ناامنی‌های پیش آمده در کشور افغانستان، کانادا برنامه‌ها و راه‌های مختلفی را  برای مهاجرت از افغانستان به کانادا ایجاد کرده است. شهروندان افغانستانی میتوانند با تحقیق و بررسی شرایط و مدارک خود یکی از راه‌های مهاجرت به کشور کانادا را برگزینند.

 

در پایان باید گفت کشور کانادا یکی از کشورهای سردسیر قاره آمریکا است که  اقتصاد و کسب و کار آن بر پایه  کشاورزی، هوا و فضا، خودروسازی، نفت و گاز، صنایع غذایی و مانند آن شکل گرفته است.

این کشور که به دلیل همسایگی با قطب شمال به سرزمین سفید شمالی مشهور است با کمبود نیروی کار مواجه هست. به همین دلیل است که این کشور سالانه پذیرای مهاجران زیادی می‌باشد.

با توجه به شرایط پیش آمده در کشور افغانستان و احساس ناامنی وزندگی نابسامان افراد مختلف در افغانستان سبب شده است که کشور کانادا برنامه‌ها و شرایط ویژه‌ای را برای مهاجرت مردم افغانستان به کشور کانادا ایجاد کند.

در کشور کانادا نهادها و سازمان‌هایی برای کمک به شهروندان افغانستان ایجاد شده است. این حمایت به دو صورت حمایت دولتی و حمایت توسط شرکت‌های خصوصی و شهروندان کانادایی می‌باشد.

حمایت‌ها به صورت مالی و عاطفی به شکل تأمین وسایل مورد نیاز برای شروع یک زندگی در کانادا،  لباس، خوراک، زمان و مانند آن می‌باشد. تمام شهروندان افغانستانی می‌توانند‌ به شیوه‌های مختلف به کشور کانادا مهاجرت کنند.

برای مهاجرت از افغانستان به کانادا افرادی که به نیروهای مسلح، خبرنگاران، و مانند آن کمک کرده‌اند، در سفارت این کشور مشغول به کار بوده‌اند، یا یکی از اعضای خانواده آنها در کانادا ساکن است در اولویت هستند.

شهروندان کانادایی می‌توانند اعضای خانواده خود شامل همسر، پدر و مادر، فرزندان زیر 18 سال مجرد، پدربزرگ و مادربزرگ، افراد بی‌سرپرست وابسته زیر 18 سال را به کانادا بیاورند.

از اینکه تا پایان مقاله ” مهاجرت از افغانستان به کانادا ” با مچ مری همراه بودید سپاسگزاریم. در ادامه، خواندن مطالب مرتبط زیر را پیشنهاد می کنیم:

مهاجرت از طریق ازدواج به ایران

seoexpert

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.