match-marry

بهترین راه های مهاجرت از افغانستان به ترکیه 1401

در این مقاله می خواهیم بهترین راه های مهاجرت از افغانستان به ترکیه را بررسی کنیم. همچنین در این مورد مزایای ترکیه و انواع ویزا ها برای افغانستانی ها صحبت خواهیم کرد.

ترکیه از جمله کشورهایی است که به دلایل شرایط ویژه و سطح بالای کیفیت زندگی موجب این شده است که سالانه تعدادی زیادی برای زندگی و مهاجرت این کشور را انتخاب کنند.

یکی از مهم ترین جامعه ای که مهاجرت به این کشور را برگزیده اند افغان ها هستند. مهاجرت از افغانستان به ترکیه راه های مختلفی دارد.

افرادی زیادی از افغانستان به این کشور مهاجرت کرده اند و زندگی ارام و شغل های متعددی را برای خود برگزده اند. همانطور که گفتیم راه های مختلفی برای مهاجرت از افغانستان به ترکیه وجود دارد.

شرایط زندگی افغان ها نسبت به سایر کشورها بسیار خوب است و این امکان را برای آنها به وجود اورده اندکه بتوانند اقامت دائم این کشور را نیز به دست بیاورند.

در پایان این مقاله می‌توانید به سوال های زیر پاسخ کامل دهید.

  • راه های مختلف برای مهاجرت از افغانستان به ترکیه کدام است؟
  • بهترین را برای مهاجرت افغان ها به کشور ترکیه چیست؟
  • هزینه مهاجرت به ترکیه چقدر است؟
  • مدارک مورد نیاز برای مهاجرت چیست؟
  • چگونه می‌توان تابعیت کشور ترکیه را به دست  آورد؟

و…

آشنایی با ترکیه

کشور ترکیه از مهم ترین کشورهایی است که برای مردم خود سطح بالایی از امنیت و کیفیت زندگی را به وجود اورده است. این کشور در زمینه های مختلفی توانسته قدرت را به دست بگیرد و در چند سال اخیر پیشرفت های زیادی کند.

از مهم ترین دلایلی که باعث پیشرفت اقتصادی این کشور شده است نرخ بالای تولید و صادرات آن به کشورهای دیگر است. زبان رسمی ترکیه ترکی استانبولی است اما به دلیل اینکه مهاجران زیادی در این کشور وجود دارد زبان انگلیسی نیز کابرد دارد.

کشور ترکبه جاذبه های طبیعی و گردشگری زیاد و بی نظیری دارد. دین بیشتر مردم این کشور اسلام است و بیشتر آنها اهل تسنن هستند ولی شیعه های زیادی را نیز می‌توانید در این کشور پیدا کنید. همچنین این کشور نسبتا پر بارش است.

راه های مهاجرت از افغانستان به ترکیه - آشنایی با ترکیه

 

راه های مهاجرت از افغانستان به ترکیه

همانطور که می‌دانید چندی پیش بحران های زیادی در کشور افغانستان به وجود آمد. این بحران ها زندگی بسیاری را افغانستانی ها را سخت کرد و باعث شد که به دلیل جنگ های داخلی که در این کشور وجود دارد مردمان این کشور وطن خود را ترک کنند تا بتوانند زندگی بهتری برای خود و خانوادشان فراهم نمایند.

بیشتر افغانی ها مهاجرت از افغانستان به ترکیه را پیش گرفتند. اغلب این افراد مهاجرت غیرقانی و قاچاقی را انجام دادند اما توجه کنید که این نوع مهاجرت معایب و خطرات بسیار زیادی را به همراه دارد. اما برای مهاجرت از افغانستان به ترکیه راه های قانونی زیادی به وجود آمده است.

افغان ها می‌توانند با روش های قانونی با یک مسیر درست به کشور ترکیه مهاجرت کنند و اقامت این کشور را به دست بیاورند. بنابراین برای اینکه بتوانید با راه های مهاجرت از افغانستان به ترکیه بیشتر اشنا شوید ما را در ادامه همراهی نمایید.

 

ویزای کشور ترکیه برای افغانستانی ها

توجه کنید برای اینکه بتوانید بیش از 3 ماه در این کشور اقامت کنید باید ویزای این کشور را داشته باشید. شهروندان افغانستانی پیش از اینکه اقدامی برای مهاجرت خود به این کشور داشته باشند باید برنامه ریزی هایی را انجام دهند و به نمایندگی های ترکیه در کشور خود به صورت حضوری مراجعه کنند.

ممکن است در مراحل صدور ویزای شما در ترکیه تاخیری انجام شود بنابراین توجه کنید که حتما یک ماه قبل از اینکه مهاجرت خود به این کشور را انجام دهید تمام برنامه ریزی های خود برای دریافت ویزای این کشور را به دقت انجام دهید.

اولین مرحله ای که شما باید برای درخواست ویزای کشور ترکیه انجام دهید این است که تمامی مدارک مورد نیاز را متناسب با نحوه و راه مهاجرت به سفارت ارائه دهید.

توجه کنید که به شهروندان افغانستانی ویزاهای کاملی ارائه نمی‌شود. اینکه شما صلاحیت اقامت این کشور را داشته باشید یا خیر به نظر مقامات مرزی کشور ترکیه بستگی خواهد داشت.

یکی از موراد مهمی که برای مهاجرت از افغانستان به ترکیه باید مد نظر داشته باشید این است که شما باید از  بیمه درمانی مناسبی برخوردار باشید. این بیمه باید شما را در تمام مدتی که در این کشور هستید تحت پوشش قرار دهد.

 

مدت زمان لازم برای ویزای ترکیه

مدت زمانی که مهاجران افغان به صورت قانونی در این کشور حضور دارند به اعتبار ویزای آنها در این کشور بستگی دارد. مدت زمان حضور شهروندان افغانستان در کشور ترکیه 90 روز به ازای 6 ماه است.

همه ویزاهای مهاجرتی ترکیه که به افغانستانی ها داده می‌شود با اقامت 90 روز در ترکیه است.

بنابراین افرادی که قصد دارند بیش از 90 روز در این کشور باشند باید برای تمدید اقامت خود در این کشور به یکی از دبیرخانه های مهاجرتی که در نزدیک آنها قرار دارد مراجعه کنند تا اقامت کوتاه مدت آنها تمدید شود.

 

ویزای الکترونیکی کشور ترکیه برای شهروندان افغانستانی

برای اینکه شما بتوانید از مرزهای کشور ترکیه عبور کنید لازم است که مهر ویزا در گذرنامه شما وجود داشته باشد. اما جالب است بدانید که ویزاهای الکترونیک امروزه به جای ویزاهای معمولی امده است.

بنابراین فرد متقاضی می‌تواند پس از اینکه اطلاعات خود را به صورت انلاین وارد کند و هزینه های موجود را پرداخت کند این ویزای الکترونیکی را نیز دریافت نماید.

پس از اینکه با ویزای الکترونیکی شخص موافقت شد این ویزا از طریق کد پستی از اداره مهاجرتی ترکیه صادر می‌شود. فرد متقاضی می‌تواند این ویزای الکترونیکی خود را چاپ کند و وقتی از ان نیاز داشت آن را به گمرک یا شرکت های هواپیمایی نشان دهد.

در واقع ویزای الکترونیکی مجوز شما برای وارد شدن به کشور ترکیه است. علاوه بر اینکه شما ویزای الکترونیکی خود را دریافت می‌کنید لازم است به اداره مهاجرتی ترکیه در کشور خود برای نوع مهاجرتتان یک بار مراجعه داشته باشید.

راه های مهاجرت از افغانستان به ترکیه - ویزای الکترونیکی

 

مجوز اقامت کشور ترکیه برای افغانستانی ها

متقاضی هایی که قصد مهاجرت از افغانستان به ترکیه را دارند لازم است برای اقامت در این کشور مجور هایی را به همراه داشته باشند. از مجوزهای اقامت در کشور ترکیه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مجوز برای اقامت موقت یا کوتاه مدت
  • مجوز برای اقامت تحصیلی
  • مجوز برای اقامت کاری
  • مجوز برای اقامت از طریق خانواده
  • مجوز برای اقامت از طریق سرمایه گذاری
  • مجوز برای اقامت بلند مدت

 

راه های مختلف مهاجرت از افغانستان به ترکیه

ویزای کاری کشور ترکیه برای افغاستانی ها

همانطور که می‌دانید برای مهاجرت از افغانستان به ترکیه راه های متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها از طریق کار است. برای اینکه شهروند افغانستانی بتواند از طریق کار اقامت این کشور را به دست بیاورد باید به نمایندگی ترکیه در کشور خود مراجعه کنند.

این شهروندان باید همزمان به وزارت کار و تامین اجتماعی کشور روسیه درخواست دهند. وزارت کار و تامین اجتماعی کشور ترکیه ممکن است طبق شرایط و مدارکی که شما ارائه میدهید به دولت به مهاجرت از افغانستان به ترکیه از طریق کار جواب مثبت یا منفی دهند.

شهروندان افغانستانی که به این صورت اقدام به مهاجرت کرده باشند در صورتی که با درخواست آنها موافقت شد می‌توانند اقامت موقت خودشان را به اقامت کاری تغییر دهند و در کشور ترکیه زندگی و کار کنند. همچنین لازم است بدانید از شهروندان افغانستانی ویزای ورودی و هزینه های لازم اخذ می‌شود.

 

چگونگی تمدید مجوز کار

لازم است بدانید که 90 روز زمان نیاز است تا مجوز کار توسط نمایندگان ترکیه تایید شود و به جای اقامت موقت به شهروندان افغانستانی داده می‌شود.

این امکان برای شهروندان افغانستانی وجود دارد که اگر در همان محل کار و همان شغل مشغول باشند مجوز کار آنها به مدت دو سال نیز تمدید می‌شود.

اگر شهروندان افغانستانی در پایان دوره 3 ساله قرارداد خود قرار دارند می‌توانند مجوز کاری خودشان را برای 3 سال دیگر نیز تمدید کنند.

البته برای این کار لازم است که در همان شغل قبلی و با همان کارفرمای قبلی خود مشغول به کار باشند. برخی از شهروندان افغانستانی که به صورت مهاجرت از افغانستان به ترکیه از طریق کار اقدام کردند و به مدت 8 سال به صورت پیوسته مشغول به کار بودند این امکان را دارند که مجور نامحدود کاری دریافت کنند.

 

مهاجرت از افغانستان به ترکیه از طریق سرمایه گذاری

شهروندان افغانستانی می‌توانند با خرید یک خانه در ترکیه در این کشور سرمایه گذاری کنند و اقامت این کشور را به دست بیاورند. این شهروندان می‌توانند با خرید و سرمایه گذاری در این کشور پس از 3 سال اقامت دائم کشور ترکیه را به دست آورند.

البته توجه داشته باشید که اگر هزینه خرید خانه بیشتر باشد و شما سرمایه گذاری بیشتری در این کشور کنید می‌توانید دقیقا بعد از ورود به این کشور اقامت ترکیه را به دست آورید. بهترین و آسان ترین را برای اینکه بتوانید اقامت این کشور را به دست آورید خرید ملک در این کشور است.

راه های مهاجرت از افغانستان به ترکیه - ویزای سرمایه گذاری

تابعیت کشور ترکیه برای شهروندان افغانستانی

جالب است بدانید که شهروندان ترکیه در صورتی که مدارک و شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند تابعیت و شهروندی کشور ترکیه را دریافت کنند. تشخیص این امر به عهده مراکز ذیصلاح است.

شهروندان افغانستانی که قصد دارند تابعیت کشور ترکیه را داشته باشند لازم نیست که از تابعیت پیشین خود انصراف دهند یعنی هم زمان می‌توانند تابعیت افغانستان و ترکیه را باهم داشته باشند.

 

مزیت های تابعیت افغان ها در ترکیه

همانطور که می‌دانید تابعیت کشور ترکیه مزایا و معایبی دارد. از مهم ترین مزیت های تابعیت این کشور می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان شرکت در انتخابات
  • امکان وارد کردن خودرو از کشورهای دیگر
  • امکان انتخاب در مراکز سیاسی
  • امکان دریافت معافیت های گمرکی در این کشور

 

شرایط مهاجرت از افغانستان به ترکیه و دریافت تابعیت

همانطور که می‌دانید برای اینکه شهروند افغانستانی بتواند تابعیت کشور ترکیه را داشته باشد لازم است شروطی را مد نظر داشته و رعایت کنند. برخی از این شروط به شرح زیر است:

  • طبق قوانینی که کشور ترکیه برای تابعیت افراد در نظر گرفته است فرد متقاضی باید صاحب نفوذ و قدرت باشد.
  • متقاضی وقتی درخواست خود را به دولت برای دریافت تابعیت ارائه داد باید به مدت 5 سال به صورت مستمر در این کشور حضور داشته باشد.
  • فرد باید مدارک و رفتاری  را ارائه دهد که ثابت کند قصد دارد که در این کشور زندگی کند.

 

مهم ترین رفتارها برای دریافت تابعیت

یکی از مهم ترین رفتارهایی که شخص باید برای دریافت تابعیت این کشور انجام دهد این است که باید ملک یا خانه ای را در این کشور خریداری کند.

موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌توان برای دریافت تابعیت به آن اشاره کرد مثل: ایجاد کار، سرمایه گذاری، ازدواج با یک تبعه ترک و… اشاره کرد.

راحت ترین کشور ها برای مهاجرت از طریق ازدواج

 

البته لازم است به این نکته توجه داشته باشید که شخصی که قصد دارد مهاجرت از افغانستان به ترکیه را داشته باشد باید حساب بانکی در این کشور برای خود ایجاد کند.

راه های مهاجرت از افغانستان به ترکیه - مهم ترین رفتار ها

 

شرایط مهاجرت از افغانستان به ترکیه و اخذ اقامت

  • دارای درآمدی ثابت برای تامین زندگی داشته باشد.
  • برای امنیت کشور ترکیه تهدیدی نباشد.
  • به زبان ترکی تسلط کامل داشته باشد.
  • هیچ گونه سوپیشینه ای نداشته باشد
  • از سلامت روان و سلامت بدنی برخوردار باشد.
  • هیچ بیماری واگیر دار و خطرناکی نداشته باشد.

 

نکات مهم در خصوص مهاجرت از افغانستان به ترکیه

شهروندان افغانی این نکته را مد نظر داشته باشند که می‌توانند برای مهاجرت از افغانستان به ترکیه از طریق ازدواج اقدام کنند. این افراد می‌توانند از این طریق نیز اقامت این کشور را دریافت نمایند.

متقاضیانی که قصد دارند بیش تر از 90 روز در کشور ترکیه حضور داشته باشند باید ویزا و مجوز اقامت در این کشور را دارا باشند.

شهروندان افغانی که قصد دارند مهاجرت از افغانستان به این کشور از طریق کار کنند باید در ابتدا به نمایندگی ترکیه در کشور خود مراجعه و درخواست خود را با آنها در میان بگذارند.

 

در پایان

کشور ترکیه با شرایط ویژه ای که برای مردمانش فراهم کرده باعث شده است که افراد زیادی به این کشور مهاجرت و درخواست اقامت این کشور را داشته باشند. شهروندان افغانستانی زیادی نیز به روش های مختلف به این کشور مهاجرت کرده اند.

همانطور که گفتیم برای مهاجرت از افغانستان به ترکیه راه های متفاوتی وجود دارد. از آسان ترین راه ها مهاجرت از افغانستان به این کشور از طریق خرید خانه است. ما در این مقاله نکات زیادی را در مورد مهاجرت افغان ها به این کشور بازگو کردیم.

امیدواریم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم. از همراهی شما با مچ مری تا پایان مقاله راه های مهاجرت از افغانستان به ترکیه سپاسگزاریم. مطالعه ی مقالات مرتبط زیر را پیشنهاد می کنیم:

مهاجرت از افغانستان به کانادا

شرایط مهاجرت از طریق ازدواج

seoexpert

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.