match-marry

نکات مهاجرت از طریق ازدواج به کویت 2022

راه‌های مختلفی برای مهاجرت به کشور کویت وجود دارد. مهاجرت از طریق ازدواج به کویت یکی از ساده‌ترین راه‌های مهاجرت به این کشور است. ما در این مطلب به مهاجرت از طریق ازدواج به کویت پرداخته‌ایم. پس با ما همراه باشید.

کشور کویت یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که در شبه جزیره عربستان قرار دارد. این کشور هرساله مقصد مهاجران بسیاری است.

مهمترین نکات برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت

 

کشور کویت:

کشور کویت در شبه جزیره عربستان واقع شده است و با بخش شمال غربی خلیج فارس همسایه می‌باشد. کویت با عراق و عربستان سعودی هم مرز است و با ایران مرزهای دریایی مشترک دارد .

چندین جزیره متعلق به کویت است که بزرگترین آنها جزایر بوبیان و وارباه است که در سواحل سرزمین اصلی واقع شده‌اند. این کشور با مساحت 17818 کیلومتر مربع، تا حدودی کوچکتر از دو برابر قبرس و کمی کوچکتر از نیوجرسی است.

کویت 4.5 میلیون نفر (در سال 2020) جمعیت دارد. حدود یک سوم اتباع کویت خارجی هستند. پایتخت این کشور شهر کویت است.

زبان گفتار کشور کویت، زبان‌های عربی، انگلیسی و زبان فرانسه است. دین رسمی در کویت اسلام است. کویت یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و یکی از کشورهای عضو اتحادیه کشورهای خلیج فارس است.

اقتصاد کویت بر پایه نفت استوار است. واحد پول آن، دینار کویت، با ارزش ترین واحد پول در جهان است. بر اساس گزارش بانک جهانی، کویت در میان 10 کشور ثروتمند جهان قرار دارد.

 

قوانین ازدواج داخلی و خارجی در کشور کویت:

قوانین خانواده و ازدواج در کویت توسط دادگاه‌های مذهبی اجرا می‌شود. نظام حقوقی کویت بر اساس قانون اسلام است. قانون خانواده کویت که بر مسائلی مانند طلاق، ازدواج، حضانت فرزند و ارث حاکم است در سال 1984 به تصویب رسیده است.

دو فرقه بزرگ اسلام (سنی و شیعه)، تفاسیر مختلفی از شریعت و حقوق اسلامی را به رسمیت می‌شناسند. در کویت، سنی‌ها و شیعیان هرکدام دادگاه‌های خود را برای رسیدگی به امور مربوط به قوانین خانواده و غیره دارند.

سنی‌ها از تفسیر مالکی یا حنبلی برای اجرای شریعت اسلام استفاده می‌کنند، در حالی که شیعیان از تفسیر جعفری استفاده می‌نمایند.

تصمیم گیری در مورد این موضوع که قانون دادگاه (سنی یا شیعه) کدام باید رعایت شود به فرقه و دین شوهر یا پدر بستگی دارد.

حدود 70 درصد از جمعیت مسلمان کویت، سنی مذهب هستند و 30 درصد باقیمانده را شیعیان تشکیل می‌دهند. اقلیت مردم کویتی نیز مسیحی هستند.

 

قرارداد ازدواج برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت:

در ازدواج اسلامی، قراردادی بین داماد و وکیلی(عضو مذکر درجه یک) از خانواده عروس منعقد می‌گردد. به طور رسمی مراسم ازدواج در حضور یک شخصیت مذهبی یا قاضی مجاز، دو شاهد مرد و یک مقام رسمی اجرا می‌شود. در این مراسم حضور زوجین، ولی زوجه و دو شاهد مرد الزامی است.

عقد اسلامی، مذهب عروس و داماد را مشخص می‌کند، هرچند تعیین فرقه اسلام الزامی نیست. در قرارداد ازدواج تعداد همسران داماد ذکر شده است.

دین اسلام به مرد اجازه می‌دهد تا چهار زن همزمان داشته باشد، مشروط بر اینکه بتواند به طور مساوی از آنها حمایت کند. البته اگر مرد هستید و مایل به عقد دیگری هستید، همسر اول باید با این ازدواج موافقت کند.

عدم رضایت زن اول، دلیل موجهی برای طلاق مرد است. مرد می‌تواند تقاضای طلاق کند و پس از بررسی شرایط، دادگاه با طلاق آنها موافقت خواهد کرد.

راحت ترین کشور ها برای مهاجرت از طریق ازدواج

 

قوانین ازدواج در کشور کویت:

برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت باید ازدواج خود را ثبت کنید. در کشور کویت عقد شامل تعیین مهریه و سایر جزئیات مانند مهریه فوری که داماد در زمان عقد به عروس می‌دهد و مهریه معوق که در صورت طلاق یا فوت شوهر به عروس می‌رسد، می‌باشد. هر دو نوع مهریه در قرارداد ازدواج ذکر خواهد شد.

نکات برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت

 

وقتی عروس/داماد غیر مسلمان باشد، ازدواج چگونه امکان‌پذیر خواهد بود؟

در کویت، مذهب شوهر تعیین کننده اجرای شریعت اسلامی در آینده خواهد بود. در صورتی که زوج غیر کویتی باشند، در صورت تمایل زوجین به ازدواج قانونی، اجرای آن بر اساس تابعیت فرد خارجی در زمان عقد خواهد بود.

در کشور کویت مرد غیر مسلمان نمی‌تواند با زن مسلمان ازدواج کند، مگر اینکه مسلمان شود. یک مرد مسلمان ممکن است با یک زن غیر مسلمان ازدواج کند، مشروط بر اینکه زن از دین دیگری پیروی کند (مسیحی یا یهودی باشد).

با این حال، زنان غیر مسلمان اغلب برای گرویدن به اسلام تحت فشار خواهند بود و بسیاری از آنها فرهنگ محلی را محدودکننده می‌دانند. در صورت شکست و طلاق در چنین ازدواجی، معمولاً فرزندان توسط شوهر در کشور کویت نگهداری می‌شوند.

 

مدارک مورد نیاز برای ازدواج رسمی:

برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت ممکن است زوجین بسته به شرایط خود در زمان ازدواج، مدارک زیر را برای ثبت ازدواج خود در دادگاه نیاز داشته باشند:

  • شناسه مدنی یا گواهی ملیت (برای متقاضیان کویتی)
  • شناسه مدنی یا پاسپورت (برای متقاضیان مقیم)
  • نامه کمیته اجرایی و شناسه شخصی (برای متقاضی مقیم غیرقانونی)
  • تعیین وراث (برای متقاضیان بیوه)
  • نامه سازمان تامین اجتماعی (در مواردی که شوهر دانشجو، بازنشسته یا بیکار باشد)
  • تعیین ورثه (در صورت فوت ولی)
  • گواهی طلاق (در صورت طلاق)
  • وکالتنامه ویژه
  • اجازه ازدواج از کارفرما (اگر شوهر مرد نظامی باشد)

 

مراحل مهاجرت از طریق ازدواج به کویت:

مراحل مهاجرت از طریق ازدواج به کویت شامل مراجعه به دفتر احراز هویت در مجتمع دادگاه احمدی یا مجتمع دادگاه ریگی و ارائه مدارک لازم، پر کردن فرم درخواست خدمات و پرداخت هزینه مربوطه برای انجام مراحل ازدواج است.

عروسی و سند ازدواج در خارج از کشور:

افراد مهاجر می‌توانند در کویت ازدواج کنند، مشروط بر اینکه شرایط مدنی و مذهبی در کشور خود را داشته باشند. کارکنان سفارت و کنسولگری مراسم ازدواج مدنی را با رعایت برخی شرایط انجام خواهند داد.

برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت صرف نظر از اینکه شما دارای ویزای ماده 18 تا 20 هستید یا یک شهروند کویتی، تفاوتی در قوانین کویت در زمینه ازدواج وجود ندارد.

اگر تصمیم به ازدواج دارید، قانون کویت برای همه در زمینه‌ی مهاجرت از طریق ازدواج به کویت یکسان است. اگر دوست دارید ازدواج خود را رسمی کنید، می‌توانید مستقیماً با مدارک مورد نیاز به دادگاه شرعی/ مدنی احمدی یا ریگی مراجعه کنید.

این دادگاه‌ها درخواست ازدواج مدنی را از هر ملیتی می‌پذیرند. این امر در مورد مسلمانان و غیر مسلمانان قابل اجرا است، اگرچه، مورد غیر مسلمانان مشمول الزامات قانونی نیز هستند.

مهاجرانی که قصد ازدواج در کویت را دارند، باید قبل از اجرای مراسم ازدواج، گواهی عدم منع ازدواج را ارائه دهند تا تأیید کند که قبلاً ازدواج نکرده‌اند یا ازدواج قبلی آنها به طور قانونی فسخ شده است.

این گواهی‌ها به صورت حضوری از سفارت اخذ می‌شود. این اطلاعیه باید حداقل 21 روز قبل از ازدواج ارسال شود. عروسی‌های مدنی روزهای یکشنبه و چهارشنبه در ساختمان وزارت دادگستری در خیابان سو در طبقه همکف بلوک 15 برگزار می‌گردد.

عروس و داماد باید با دو شاهد مرد بالغ همراه باشند و باید مدارکی مانند شناسنامه مدنی عروس و داماد، اصل گذرنامه و کپی محل اقامت مهر شده در گذرنامه (برای مهاجران) را ارائه دهند.

فرم درخواست ازدواج به زبان عربی تکمیل می‌گردد و شما باید با قاضی ملاقات کنید. پس از انجام تشریفات، شما به طور قانونی در کویت ازدواج خواهید کرد.

اما برای ثبت ازدواج در کشور خود، قبل از پذیرش توسط سفارت، نیاز به ترجمه و گواهی وزارت امور خارجه خواهید داشت.

توجه داشته باشید که برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت و دریافت ویزای خانوادگی این کشور، گواهی ازدواج مورد نیاز می‌باشد.

 مهاجرت از طریق ازدواج به کویت - عروسی

 

شرایط مهاجرت از طریق ازدواج

عروسی افراد مسیحی در کشور کویت چگونه است؟

مسیحیان مقیم کویت برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت می‌توانند در کلیسا یا طبق قوانین دادگاه ازدواج کنند. کلیسا جزئیات اسناد، هزینه‌ها و سایر الزامات را به شما ارائه می‌دهد.

در کشور کویت عروسی‌های کلیسا با تشریفات قانونی مختلف در دسترس هستند. مراسم عروسی در کلیساهای سنت پل و کاتولیک رومی را می‌توان در اداره ثبت عمومی کشور کویت ثبت کرد.

اما زوجی که در کلیسای انجیلی ازدواج کرده‌اند، ملزم به انجام مراسم مدنی خواهند بود. برای اینکه یک قرارداد ازدواج امضا شده در کلیسا به رسمیت شناخته شود، به امضای یک دفتر اسناد رسمی در وزارت دادگستری نیاز دارد.

در مورد اعتبار ازدواج‌ها، بهتر است با کشیش کلیسای خود مشورت کنید.

توجه: پس از انجام تشریفات و ازدواج قانونی شما در کویت، باید ازدواج خود را در کشور خود نیز ثبت کنید. اما برای این کار نیاز به ترجمه و تاییدیه وزارت امور خارجه دارید و سپس می‌توانید آن را به سفارت کشور خود ارسال کنید.

 

راهنمایی برای ازدواج و مهاجرت از طریق ازدواج به کویت:

امروزه برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت امکان ازدواج در کلیسایی در کشور کویت یا طبق قوانین شرعی در دادگاه به عنوان مهاجر وجود دارد.

اگر شما یک مهاجر مقیم کویت هستید و می‌خواهید در این کشور ازدواج کنید، باید برای دریافت گواهی عدم مانع از سفارت خود اقدام کنید.

این گواهی تأیید می‌کند قبلاً ازدواج نکرده‌اید یا ازدواج قبلی شما تمام شده است (یا به شکل قانونی فسخ شده است).

اما به یاد داشته باشید، مهاجرانی که مایل به کسب اطلاعات در مورد ازدواج هستند نیز باید با مقامات محلی مربوطه تماس بگیرند تا از شرایط مورد نیاز برای ادامه مراسم ازدواج خود مطمئن شوند.

مشاوره در مورد ازدواج و مهاجرت از طریق ازدواج به کویت فقط توسط مقامات کویت یا وکیل شاغل در کویت ارائه می‌شود.

 

گواهی عدم مانع برای ازدواج:

شما برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت می‌توانید گواهی عدم مانع را از سفارت کشور خود شخصاً دریافت کنید.

برای دریافت گواهی عدم منع ازدواج، ثبت ازدواج و مهاجرت از طریق ازدواج به کویت باید به مقامات مربوطه ثابت کنید که به طور قانونی در کویت اقامت داشته‌اید

 

ازدواج در وزارت دادگستری کویت از طریق مراسم مدنی چگونه است؟

مراسم مدنی ازدواج روزهای یکشنبه و چهارشنبه در ساختمان وزارت دادگستری برگزار می‌شود.

پس از اخذ گواهی ازدواج خود، باید آنها را به وزارت امور خارجه در کویت ببرید تا مهر شوند.

برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت، عروس و داماد برای مراسم مدنی ملزم به ارائه مدارک زیر خواهند بود:

  • اصل شناسنامه مدنی کویتی عروس، داماد و شاهدان و کپی آن
  • اصل گذرنامه و فتوکپی عروس، داماد و شاهدان
  • گواهی عدم منع ازدواج از سفارت مربوطه، با مهر وزارت امور خارجه در کویت
  • توجه داشته باشید که برای تشریفات مدنی دو شاهد مرد نیز لازم است.

برای ثبت ازدواج خود در کشور خود و مهاجرت از طریق ازدواج به کویت، باید قبل از بردن کلیه مدارک خود به سفارت کشورتان، ترجمه و گواهی وزارت امور خارجه را دریافت کنید.

 مهاجرت از طریق ازدواج به کویت - مراسم مدنی

ازدواج مسلمانان در کشور کویت چگونه است؟

طبق قوانین اسلام، زن مسلمان موظف به ازدواج با مرد مسلمان است، در حالی که یک مرد مسلمان می‌تواند با زن غیر مسلمان نیز ازدواج کند. همه عروسی‌های مسلمانان در دادگاه‌های عمومی در کاخ دادگستری، خیابان فهد السالم در شهر کویت برگزار می‌گردد.

مراسم عروسی مسلمانان در دادگاه ریگی برگزار می‌شود.

در هنگام ازدواج مسلمانان باید به دو مورد زیر توجه شود:

  1. عروس مسلمان: در صورتی که عروس مسلمان باشد، طبق قوانین اسلامی فقط ازدواج شرعی مجاز است و داماد باید مسلمان باشد.
  2. داماد مسلمان: در صورتی که داماد مسلمان باشد، طبق قوانین اسلامی فقط ازدواج شرعی مجاز است، هرچند مسلمان بودن عروس واجب نیست.

 

ازدواج در کلیساهای کشور کویت چگونه است؟

ازدواج در کلیساهای سنت پل و کلیساهای کاتولیک رومی فقط باید در دفتر ثبت عمومی ثبت شود، در حالی که بعد از عروسی در کلیسای انجیلی باید یک مراسم مدنی نیز انجام شود.

برای اینکه عقد ازدواج امضا شده در کلیسا به رسمیت شناخته شود و بتوانید برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت از آن استفاده کنید، باید توسط یک دفتر اسناد رسمی در وزارت دادگستری امضا شود و کلیه مدارک بیان شده باید ارائه شود.

 

ثبت ازدواج در کشور کویت چگونه انجام می‌شود؟

ثبت ازدواج در کشور کویت در سفارت‌ها امکان‌پذیر نیست، با این حال می‌توانید ترتیبی دهید که گواهی ازدواج محلی خود را در اداره کل ثبت‌نام در کشور خودتان ثبت کنید.

برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت این یک تکلیف قانونی نیست و ربطی به صحت یا عدم اعتبار ازدواج ندارد. این به معنای آن است که در صورت نیاز در آینده، می‌توانید یک کپی تایید شده از گواهی ازدواج  خود را مستقیماً دریافت کنید. این خدمات با پرداخت هزینه همراه خواهد بود.

 

در پایان باید گفت که کشور کویت، مردم با ادیان و مذاهب مختلف را در خود جای داده است. هر کدام از افراد وابسته به دین و شریعت خود باید قوانين مربوط به ازدواج را اجرا کنند.

برای مهاجرت از طریق ازدواج به کویت، باید ابتدا ازدواج خود را در کشور خود و کشور کویت ثبت کنید سپس برای امور مربوط به مهاجرت اقدام کنید.

مچ مری مطالعه ی مقالات مرتبط زیر را به شما همراهان عزیز پیشنهاد می کند:

مهاجرت به تاجیکستان از طریق ازدواج 1401

seoexpert

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.